“Alle leden voldoen aan onze kwaliteitseisen”
Toen ik zes jaar geleden in deze branche kwam werken, viel het mij op dat er geen branchevereniging was. Iedereen deed maar wat en had naar de markt een eigen verhaal. Commerciële partijen en certificeringsinstellingen bepaalden de richting. Maar waar haal je je kennis vandaan als je weet dat niemand onafhankelijk is? Er was geen transparantie en er waren geen onafhankelijke kenniscentra. Door de oprichting van de Branchevereniging Bedrijfshulpverlening Nederland (BVBN) kunnen we naar de markt toe met één stem spreken. En er is helderheid naar onze stakeholders. De opleiders, adviseurs en instructeurs die lid bij ons zijn, leiden samen jaarlijks een miljoen mensen op in de hulpverlening. Alle opleiders voldoen aan onze kwaliteitseisen en ontvangen een kwaliteitslogo waarmee ze dat kenbaar kunnen maken. Zo helpen we ondernemers in hun zoektocht naar een goede opleider of adviseur.
Onze opleiders en adviseurs beschikken altijd over de meest actuele kennis. Samen vullen zij onze kennisbank. En zij delen kennis met vakgenoten tijdens workshops en bijeenkomsten. Ik vergelijk de BVBN graag met de BOVAG. Klanten weten dat het wel goed zit als ze hun auto bij een bedrijf kopen dat bij de BOVAG is aangesloten. De basis is bij alle aangesloten bedrijven min of meer hetzelfde. Je kunt een Skoda kopen of een Mercedes. Dat is aan de klant. Maar je wilt dat de markt uiteindelijk gaat begrijpen dat die Skoda in principe ook werkt, net zo goed als die Mercedes. Ik denk dat we in een paar jaar tijd met de BVBN nu wel bereikt hebben dat duidelijk is dat onze leden voldoen aan bepaalde eisen en dat zij investeren in zichzelf. Iedere organisatie geeft uiteindelijk een eigen invulling aan de opleidingen. Maar de basiselementen zijn voor al onze leden gelijk. Voor mij is het de uitdaging om zoveel mogelijk organisaties over de streep te trekken, zodat de markt uiteindelijk nog professioneler wordt. Ik begon als voorzitter van de BVBN met de uitdaging om vanuit niks over twee of drie jaar te kunnen zeggen: ‘We hebben een branchevereniging met honderd leden en die markt is nu dusdanig gevormd, dat die net zo herkenbaar is als de BOVAG.”