Skip to main content
BVBN

Gedragscode

Een (aspirant) lid van de BVBN zijn de veiligheidsopleidingsbedrijven, (brand)veiligheidsadviesbureau en ZZP’ers die in de branche werkzaam zijn. Daar waar ‘organisatie(s)’ staat, wordt bedoeld de organisatie als geheel inclusief alle medewerkers (in loondienst dan wel ingehuurd) welke namens deze organisatie werkzaamheden uitvoeren.

Artikel 1: Definities
  • BVBN: Branchevereniging Bedrijfshulpverlening Nederland
  • Branche: Veiligheid-opleidingsbedrijven
  • Leden/lid: Natuurlijke personen en rechtspersonen, ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel in Nederland, die zich bezighouden met het verzorgen van veiligheidsadvies training en/of opleiding.
  • Werknemer: Iedere persoon die een dienstverband heeft bij een lid
  • ZZP'er: Iemand die als freelancer of anderszins opdrachten uitvoert
  • Opdrachter: In wiens opdracht de diensten worden geleverd. Dit kan een zakelijke als particuliere opdrachtgever zijn
  • Klant: De natuurlijke persoon aan wie de dienstverlening wordt geleverd
Artikel 2: Uitgangspunten

(adspirant) leden van de BVBN zullen:

  • De reputatie van de organisatie waarborgen en hooghouden;
  • De BVBN reglementen, statuten, de wetten en regels van de overheid en de organisatie naleven;
  • Leden gedragen zich integer naar werknemers, opdrachtgevers en klanten.
  • ZZP ers, werknemers van derden die een opdracht uitvoert wordt ook gezien als gedrag van het lid.
  • De verantwoordelijkheden aanvaarden van het werk dat zij uitvoeren of het werk dat onder hun toezicht plaatsvindt.
  • Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebben;
  • Binnen de professionele vakbekwaamheid en zorgvuldigheid, te allen tijde gevaar voor de gezondheid en de veiligheid vermijden/ voorkomen;
  • Een actuele en getoetste RI&E hebben en voldoen aan de wettelijke (Arbo-)regelingen;
  • Geen werk uitvoeren voor bedrijven of organisaties die onwettige doelstellingen nastreven;
  • Hun Erkenningen, certificaten en diploma’s onderhouden en alleen die taken uitvoeren waarvoor zij bevoegd zijn. (geldt ook voor hun werknemers);
  • Reële of vermeende belangconflicten vermijden en advies geven aan betrokken partijen wanneer dergelijke situaties voorkomen;
  • Hun professionele taken in eerlijkheid, volledigheid en onpartijdigheid uitvoeren;
  • Geen gegevens bekend maken aan derden wanneer er redelijkerwijs een vermoeden is dat zowel de vertrouwelijkheid als de geheimhouding in het geding is. De wettelijke regelingen hieromtrent zijn leidend;
  • Leden onthouden zich van alles wat het aanzien van BVBN en haar leden kan schaden;
  • Onpartijdig handelen, waarbij geen enkele marktpartij een voorkeursbehandeling krijgt. De belangen en de reputatie van de opdrachtgevers niet schaden;
  • De geheimhoudingsplicht naleven;
  • Leden van BVBN help(t)(en) collega’s en andere personen die in vertrouwen naar hen toekomen wanneer er gevaar, risico of wangedrag dreigt te ontstaan die anderen mogelijk schade kan berokkenen;
  • Partijen informeren wanneer in enige mate de gedragscode wordt overschreden;
  • De opdrachtgever direct berichten wanneer zij:
    • Een strafrechtelijke veroordeling of een ongunstige beslissing van de burgerlijke rechtbank ontvangen hebben en wanneer de veroordeling of beslissing betrekking heeft op de gedragscode.
    • Failliet zijn verklaard
    • Melding maken over een beëindigd lidmaatschap van een beroepsorganisatie
Artikel 3: Zorgvuldigheidsbeginsel
  • Werken met gekwalificeerd personeel. Iedereen die voor het lid werkt, beschikt over de specifieke (vak)kennis die nodig is om de werkzaamheden uit te voeren;
  • ZZP’ers houden hun certificaten en diploma’s actueel om te blijven voldoen aan de benodigde competenties;
  • Verplichten zich de eigen kennis, ervaring en werkcapaciteit zo goed mogelijk voor de opdrachtgever of klant in te zetten;
  • Geven aan de opdrachtgever geen oordelen over medewerkers van de opdrachtgever vanuit het opleidingstraject, tenzij dit traject (mede) ten doel heeft te komen tot een oordeel over de deelnemers aan dat opleidingstraject. De deelnemers moeten in dat geval van tevoren expliciet in kennis gesteld zijn van de bedoeling(en) van de opleiding;
  • Zullen nooit, direct of indirect, op enigerlei wijze financiële verbindingen hebben of financiële bijdragen geven aan personen, organisaties, bedrijven of daarmee gelieerde (rechts-)personen die direct of indirect invloed hebben op het gunnen van een opdracht;
Artikel 4: Rechtszekerheidsbeginsel
  • Leden beschikken over een klachtenprocedure;
  • Zoals in de Statuten van de BVBN is vastgelegd, is er na afwikkeling van de klachtenprocedure te allen tijde een beroepsmogelijkheid bij de Geschillencommissie van de BVBN of de Rechtbank;
Artikel 5: Betrouwbaarheidsbeginsel
  • Klanten en opdrachtgevers moeten erop kunnen vertrouwen dat de gedragscode en de met een lid gemaakte afspraken, worden nagekomen;
Artikel 6: Kenbaarheidsbeginsel
  • Leden maken middels een overeenkomst of bevestiging duidelijk wat van het lid in de specifieke opdrachtsituatie verwacht mag worden;
  • Leden maken de tarieven/kosten voor de opdracht zowel aan een opdrachtgever als klant op een duidelijke en transparantie manier kenbaar;
  • Vooraf maakt een lid kenbaar welke Algemene Voorwaarden van toepassing zijn. Indien een lid geen eigen Algemene Voorwaarden heeft, zijn de Algemene Voorwaarden van BVBN van toepassing;
Artikel 7: Communicatie
  • Leden respecteren de reclamecode. Reclame geeft een waarheidsgetrouw beeld en onthoudt zich van enige suggestie van niet te verwezenlijken resultaten;
  • Leden zijn in de informatievoorziening over iedere opleiding duidelijk over de inhoud en te behalen competenties;
  • De informatie die wordt verschaft via promotiemateriaal, studiegidsen en/of op de website moet juist en informatief zijn;
Artikel 8: Verantwoordelijkheden ten opzichte van andere BVBN-leden
Leden gedragen zich verantwoordelijk naar andere BVBN-leden. Dit betekent in ieder geval:
  • Het lid maakt, bij samenwerking in een opdracht, schriftelijke afspraken;
  • Indien een lid redelijkerwijs mag/kan verwachten dat een opdracht van een opdrachtgever, bij wie al een lid werkzaam is, zal leiden tot een conflict, dan zal het lid zowel de opdrachtgever als de andere ondernemer van deze verwachtingen in kennis stellen;
  • Een lid gebruikt en kopieert geen producten van collega-BVBN-ondernemers, tenzij voorafgaand schriftelijke toestemming daarvoor is gegeven. Deze verplichting geldt voor zowel het personeel als zzp’ers die op freelancebasis werkzaam zijn voor het lid. Eén en ander zal geschieden conform de toepasselijke Auteursrechtelijke wettelijke bepalingen;
  • Het lid zal in zijn wervingsactiviteiten voor nieuwe opdrachten geen activiteiten ondernemen met als doel een andere ondernemer dezelfde opdracht te onthouden op basis van negatieve kwalificaties van de andere ondernemer;
  • Het lid onthoudt zich van een beoordeling van het werk van een andere BVBN-ondernemer voor dezelfde opdrachtgever;
  • De leiding van een lid is ervoor verantwoordelijk dat zijn/haar medewerkers, of werkzame personen die vallen onder zijn verantwoordelijkheid op het gebied van de opleidingen, deze gedragsregels in acht nemen;
Artikel 9: Naleving
  • De gedragscode wordt bij aangaan van het lidmaatschap nageleefd;
  • Bij niet-naleving kan een lid voor zijn handelingen ter verantwoording worden geroepen bij het bestuur. Het bestuur is bevoegd tot het opleggen van de volgende sancties:
    • Het geven van een officiële waarschuwing aan het betrokken lid;
    • Het bestuur van de BVBN kan een voorstel doen aan de ALV om het lid te royeren;
  • In geval deze gedragscode niet voorziet in situaties die wel als relevant voor de BVBN, zijn leden en/of de branche worden gezien zal de gedragscode door het bestuur worden aangepast met een meldplicht aan de leden van de BVBN;
  • Indien er sprake is van een bindend door de overheid voorgeschreven regel, prevaleren betreffende bepalingen boven die van deze gedragscode;
Artikel 10: Etnische principes
Om te voldoen aan bovenstaande gedragscode wordt er van een lid verwacht dat zij voldoen aan de onderstaande ethische principes:
  • Leden moeten op een vertrouwelijke, betrouwbare en zorgvuldige manier handelen. Zij moeten zich ervan bewust zijn dat hun werk en gedrag anderen kan beïnvloeden. De privacy, rechten en reputaties van anderen dienen gerespecteerd te worden;
  • Leden dienen te allen tijde rekening te houden met de gezondheid en de veiligheid van zichzelf en van anderen;
  • Leden dienen persoonlijke informatie en copyright-gevoelige eigendommen en documenten te herkennen en te respecteren;
  • Zij hebben de plicht om de kwaliteit van bedrijfsnoodorganisaties van opdrachtgevers te beschermen en waar mogelijk te verbeteren;
  • Leden dienen altijd zorgvuldig te handelen en te werken in de vakgebieden waarin zij bevoegd zijn;
  • Leden dienen hun vaardigheden en hun kennis in hun organisatie actueel te houden;